Arvæv/adhærencer

Sammenvoksninger i bughusen kaldes adhærencer. De består af arvæv mellem de organer, der findes i bughulen.  I bughulen er de indre organer beklædt med en bughinde. Bughinden lader organerne  glide frit mod hinanden samtidig med at den holder dem på plads. De fleste organer i bughulen er beklædt med denne hinde og hos kvinden er er de reproduktive organer indefor bughinden.

Arvæv dannes efter operation eller betændelse. Kroppen reagerer ved at danne arvæv mellem sårkanterne. Arvævet skrumper under heling og strammer dermed indholdet i bughulen, Denne stramning mindsker bevægelsen mellem organerne i bughulen.  Derfor kan arvæv også medføre nedsat frugbarhed hos kvinder.

Efter gynækologiske operationer kan der opstå sammenvoksninger i livmoderen, æggestokkene og æggelederne. Disse adhærencer opdages ofte hos kvinder med kroniske smerter i bækkenet/underlivet. Sammenvoksninger i bækkenet opstår typisk efter kejsersnit, infektioner, endometriose og mindre gynækologiske operationer i f.eks æggestokke.

Symptomerne efter en operation kommer oftest først efter måneder eller år. Arvæv kan med tiden give anledning til kroniske smerter i mave og/eller underliv.

Der findes ingen medicinsk behandling, og  ethvert nyt kirurgisk indgreb øger risikoen for endnu flere sammenvoksninger. Den fysioterapeutiske behandlingen af arvæv består af manuel behandling og evt. laserbehandling. Behandlingens formål er at genskabe bevægelighed og derved mindske/fjerne smerterne. Derudover er selvbehandling af arret og øvelser en stor del af behandlingsstrategien.