Smerter og smertetilstande i underlivet

herunder endometriose, dysmenore, dyspareuni, lichen sclerosus, vulvodyni mm.

Det anslås, at der årligt er omkring 300.000 danske kvinder, der søger læge på grund af smerter i underlivet, Smerterne inddeles i akutte, kroniske og cykliske smerter.

Hyppige årsager til akutte underlivssmerter er urinvejsinfektion, underlivsbetændelse, blindtarmsbetændelse, en bristet cyste på æggestokken eller en spontan abort.

Den hyppigste årsag til kroniske underlivssmerter er muskelspændinger i underlivet eller hoftebøjeren. Det kan også skyldes endometriose, muskelknuder i livmoderen, forstoppelse, langvarig ubehandlet kalmydiainfektion, seksuelle overgreb eller spiralbrug.

Cykliske smerter er underlivssmerter der varierer i takt med menstruationscylussen. Det kan være i forbindelse med ægløsning eller menstruation eller begge dele.

Kroniske underlivssmerter kan være placeret i den ene eller begge sider af underlivet, i den nedre del af maven, i lysken, i lænden med eller uden udstråling i benene, omkring halebenet, dybt i sæderegionen og eller i skeden. Smerterne kan være konstante eller komme som jag.

Den hyppigste årsag til kroniske underlivssmerter er muskelspændinger i underlivet.
En overspændt og overaktiv bækkenbund kan give mange forskellige symptomer. Det kan vise sig som tyngdefornemmelse i underlivet, smerter ifm sex, smerter ved indsættelse af tampon/cup, smerter i lænd, hofte og bækken, lyskesmerter, mavesmerter, inkontinens, nedsat føling med bækkenbunden mm.
Der er rigtig meget fokus på at knibe, men desværre slet ikke nok fokus på afspænding af bækkenbunden. Mange kvinder ved ikke hvordan de afspænder bækkenbunden, eller hvordan det skal føles.

Behandlingen af underlivssmerter består typisk af udspænding og afspænding af muskulaturen i underlivet, instruktion i afspænding og udspændingsøvelser samt selvbehandling af bækkenbunden og vejledning til smertehåndtering.  Der vil typisk indgå indvendig behandling af bækkenbundens muskulatur ved behandling af underlivssmerter.

Smerter ved samleje

Rigtig mange kvinder oplever smerter ved samleje. Der er stor usikkerhed om, præcis hvor mange kvinder, der oplever smerter, men undersøgelser viser dog, at 16-20% oplever betydelige smerter ved samleje. Ikke mange opsøger hjælp, og derfor er tallet formentlig noget højere end påvist.
Smerter ved samleje er desværre ikke noget, der tales højt om og ofte forbindes det med skam, skyld, negativ kropsopfattelse og utilstrækkelighed. Disse tanker og følelser kan være med til at forværre eller fastholde tilstanden.
Der er flere typer af smertetilstande og to hovedtyper.
- dyspareuni (smertefuldt samleje)
- vaginisme
Dyspareuni er vedvarende eller tilbagevendende smerter, der forekommer under eller efter samleje, eller ved forsøg på eller opnået indtrængning af penis i skeden. Der skelnes mellem ekstern, dyspareuni (smerter ved skedeåbningen og ved indtrængning) og intern dyspareuni (dybe smerter i bækkenet ved kollision).
Dybe smerter ved samleje er faktisk ret hyppige, og kan have mange årsager. Smerterne udløses ved dyb penetration, når penis rammer bækkenets muskler. Hvis musklerne i underlivet er overspændte og ømme, kan det resultere i smerte. Smerterne skaber en frygt og frustration og på sigt vil kroppen selv ved tanken om samleje eller under forspil reagere med opspænding og disse reaktionsmønstre kan føre til kroniske muskelspændinger i underlivet.
Har du oplevet smerter eller ubehag ifm samleje?? Det skal IKKE gøre ondt!!
Start med at opsøge egen læge mhp udredning og vurdering. Herefter kan du med fordel opsøge en GynObs fysioterapeut. Her kan du få hjælp til håndtering af smerterne.
Gode råd til dig med smerter ved samleje
- arbejd med din vejrtrækning (dyb vejrtrækning)
- slip spændingen i mave og baller
- arbejd med afspænding og udspænding af bækkenbunden